Literair Café Veldhoven: Lale Gül

6 maart 2022, van 14:00 tot 17:00 | Theater de Schalm

Kosten: € 10,- (bibliotheekleden) / € 12,50 (regulier)

Lale Gül (Amsterdam, 1997) kwam vorig jaar met een knal de Nederlandse literatuur binnen. In februari 2021 publiceerde ze haar autobiografische debuutroman 'Ik ga leven', waarin ze afstand neemt van haar streng gelovige opvoeding. In Theater de Schalm wordt ze geïnterviewd door Mark van der Linden.

Lale Gül studeert Nederlands aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Tot haar zeventiende ging ze in het weekend naar een Koranschool van Stichting Milli Görüş. In haar autobiografische debuutroman Ik ga leven betwist ze alles wat ze daar geleerd heeft en meer.

Ik ga leven

Opgroeien in een streng islamitisch gezin betekent voor hoofdpersoon Büsra dingen stiekem doen. Stiekem make-up en sieraden dragen, laat thuiskomen, met jongens afspreken en alcohol serveren in een restaurant. Maar het betekent vooral: voortdurend vragen stellen. In een ongekend eerlijk relaas onderzoekt Büsra met veel humor de grenzen van haar geloof en de gemeenschap waar ze in opgroeit. Als er iemand geen blad voor de mond neemt, is het Büsra wel.

Voor Ik ga leven toonden meerdere producenten, van zowel films als series, belangstelling. Het boek won in 2021 direct de NS Publieksprijs. Lale heeft een vaste, wekelijkse column in de zaterdageditie van Het Parool. Het opinieblad Elsevier Weekblad riep haar in 2021 uit tot Nederlander van het Jaar vanwege haar "grensverleggende boek". Ze schrijft momenteel aan haar tweede boek, dat zal gaan over de nare nasleep van haar eerste.

Foto Lale Gül: © Annaleen Louwes

• Locatie: Theater de Schalm, Meiveld 3, 5501 KA Veldhoven.
  • Entree: € 12,50 (regulier) / € 10,- (bibliotheekleden)
  • Kaarten zijn verkrijgbaar via onderstaande link en aan de kassa van Theater de Schalm.

Bestel kaarten

Over Literair Café Veldhoven

Op zondag 6 maart is Lale Gül te gast bij Literair Café Veldhoven. In de grote zaal van Theater de Schalm wordt zij geïnterviewd door Mark van der Linden, bibliotheekmedewerker en eigenaar van De Literaire Speelgoedwinkel. Bruna Veldhoven is aanwezig met een mooie selectie boeken, die gekocht en gesigneerd kunnen worden.

De Bibliotheek Veldhoven, Museum ’t Oude Slot, Theater de Schalm en Bruna Veldhoven organiseren sinds 2018 Literair Café Veldhoven. De edities vinden afwisselend plaats in Theater de Schalm en Museum 't Oude Slot. In de afgelopen jaren hebben we onder andere Ronald Giphart, Heleen van Royen, Griet Op de Beeck, Nico Dijkshoorn en vele enthousiaste bezoekers mogen verwelkomen.

In 2022 zijn ook nog Marieke Lucas Rijneveld (12 juni) en Bart Chabot (9 oktober) te gast. Meer informatie vind je hier

Literair Café Veldhoven op Facebook