Literair Café Veldhoven: Marieke Lucas Rijneveld

12 juni 2022, van 14:00 tot 17:00 | Museum 't Oude Slot

Kosten: € 10,- (bibliotheekleden) / € 12,50 (regulier)

Marieke Lucas Rijneveld (Nieuwendijk, 1991) is een van de populairste schrijvers van dit moment. Zijn werk wordt alom gelezen, geprezen en bekroond. Met maar liefst 9 literaire prijzen en 4 nominaties is hij de succesvolste jonge schrijver van Nederland. In de prachtige tuin van Museum ’t Oude Slot wordt hij geïnterviewd door Mark van der Linden.

Poëzie

In zijn dichtbundels geeft Marieke Lucas een blik in zijn universum, dat aan de ene kant compleet onnavolgbaar is, maar aan de andere kant ook onmiddellijk herkenbaar. In 2015 debuteerde hij met de bundel Kalfsvlies, die onder andere werd bekroond met de C. Buddingh’-prijs voor het beste poëziedebuut. De bundel Fantoommerrie, die in 2019 verscheen, werd bekroond met de Ida Gerhardt Poëzieprijs.

Met zijn nieuwe bundel Komijnsplitsers (2022) zet Marieke Lucas opnieuw een grote stap in zijn dichterschap. In acht afdelingen onderzoekt hij wat het betekent om te wonen: in een huis, in jezelf en in verhoudingen tot anderen.

Romans

Zijn debuutroman De avond is ongemak verscheen in 2018. Met de vertaling hiervan won Marieke Lucas (samen met vertaalster Michele Hutchison) als eerste Nederlandse schrijver ooit de prestigieuze International Booker Prize. De thematiek in het boek is naar eigen zeggen beïnvloed door die van Jan Wolkers. In 2020 verscheen het eveneens lovend ontvangen Mijn lieve gunsteling; een hartverscheurend en tegelijkertijd angstaanjagend verhaal over verlies, verboden liefde, eenzaamheid en identiteit.

In april 2022 verschijnt Het warmtefort; het Boekenweekessay behorend bij de Boekenweek met als thema ‘Eerste liefde’.

Marieke Lucas Rijneveld groeide op in een gereformeerd boerengezin in Noord-Brabant en woont tegenwoordig in Utrecht. Naast zijn bestaan als schrijver werkt hij op een melkveebedrijf.

Foto Marieke Lucas Rijneveld: © Jouk Oosterhof

• Locatie: Museum 't Oude Slot, Hemelrijken 6, 5502 HM Veldhoven.
  • Entree: € 12,50 (regulier) / € 10,- (bibliotheekleden)
  • Kaarten zijn verkrijgbaar via de website en kassa van Theater de Schalm.

Bestel kaarten

Over Literair Café Veldhoven

Op zondag 12 juni is Marieke Lucas Rijneveld te gast bij Literair Café Veldhoven. In de prachtige tuin van Museum ’t Oude Slot wordt hij geïnterviewd door Mark van der Linden, bibliotheekmedewerker en eigenaar van De Literaire Speelgoedwinkel. Bruna Veldhoven is aanwezig met een mooie selectie boeken, die gekocht en gesigneerd kunnen worden.

De Bibliotheek Veldhoven, Museum ’t Oude Slot, Theater de Schalm en Bruna Veldhoven organiseren sinds 2018 Literair Café Veldhoven. De edities vinden afwisselend plaats in Theater de Schalm en Museum 't Oude Slot. In de afgelopen jaren hebben we onder andere Ronald Giphart, Heleen van Royen, Griet Op de Beeck, Nico Dijkshoorn en vele enthousiaste bezoekers mogen verwelkomen. In 2022 is ook nog Bart Chabot (9 oktober) te gast.

Literair Café Veldhoven wordt mede mogelijk gemaakt dankzij het Lira Fonds.

Literair Café Veldhoven op Facebook

Leestips