Ik wil beter lezen en schrijven

Vind jij lezen en schrijven lastig? Je bent niet de enige. In Nederland hebben 2,5 miljoen mensen van 16 jaar en ouder moeite met lezen en schrijven. Gelukkig kun je er iets aan doen. Wat en hoe? In het DigiTaalhuis helpen ze je op weg!

170.000 Brabanders tussen 16 en 65 jaar vinden lezen en schrijven moeilijk. Dat maakt veel dingen ingewikkeld. Met de trein reizen. Een rekening begrijpen. Een bijsluiter van een medicijn lezen. Of een sollicitatiebrief schrijven. Dat gold ook voor Toon, Jan en Geran. Zij gingen daarom op latere leeftijd leren lezen en schrijven. Nu is hun leven een stuk makkelijker geworden. En leuker!

Bekijk hun verhaal in de filmpjes hieronder:

Medeklinkers

Medeklinkers is een programma bij Omroep Tilburg over laaggeletterdheid. De serie volgt een aantal mensen uit Tilburg en omgeving, die op latere leeftijd beter hebben leren lezen en schrijven.

Bekijk de afleveringen

Activiteiten

Wil jij ook beter leren lezen en schrijven? Kom dan naar het spreekuur in het DigiTaalhuis. Hier luisteren we je naar jouw verhaal. Wil je graag beter leren lezen en schrijven op een opleiding? Of vind je het fijn om te oefenen met een Taalmaatje? In het spreekuur krijg je gratis advies en hulp om het te regelen.

Zelf oefenen

Wil je op je computer of tablet oefenen met de Nederlandse taal? Op internet vind je verschillende trainingen. Op Oefenen.nl kun je jezelf gratis aanmelden. Daarna start je met de oefeningen.

• Taalklas

Dit is een programma waarmee je Nederlands oefent op internet. Je leert vooral heel veel woorden. ★☆☆☆☆

• Oefen LINGO

Hier speel je onze eigen Oefenen.nl-variant van LINGO. Oefen LINGO op je eigen niveau en werk tegelijk aan je taalvaardigheid. ★★★☆☆

• Lees en Schrijf

Vind je het moeilijk om teksten te lezen? Lastig om te schrijven? Dan is Lees en Schrijf! een uitkomst voor je. ★★★★☆

• De Liedjeskast

Met De Liedjeskast leer je om taalregels makkelijk te onthouden en dat helpt je om beter Nederlands te schrijven. ★★★★☆

• De Slimme Nieuwslezer

De Slimme Nieuwslezer is een krant op de computer. Hij is speciaal gemaakt voor mensen die graag willen leren.

• Taal en werk

Dit programma helpt laaggeletterde werknemers om beter Nederlands te leren.

Wat vind je in de Bibliotheek?

Ken je de boekenserie Leeslicht? Dat zijn leesboeken voor volwassenen in gewone taal. Makkelijk om te lezen, dus! Je vindt ze in de Bibliotheek, in de kast van het DigiTaalhuis. Daar ligt ook de Start!krant. Een krant met actueel nieuws in eenvoudig Nederlands. Je kunt hem lenen of lezen in de bieb. Kun je niet vinden wat je zoekt? De medewerkers van de Bibliotheek helpen je graag!

Leeslicht (Uitgeverij Eenvoudig Communiceren)

Meer boeken