Kruip in de huid van iemand met dementie

3 juni 2024, van 13:00 tot 15:00 | Bibliotheek Veldhoven

Als iemand die dichtbij je staat dementie heeft, is het vaak moeilijk om je voor te stellen hoe hij of zij de wereld beleeft. Wat gaat er in het hoofd van deze persoon om? Met een speciale VR-bril kun je dit zelf ervaren.

Met de dementiebril bekijk je een 360 graden-simulatiefilm. Hiermee kruip je als het ware in het hoofd van iemand met dementie. Je ziet tegen welke problemen deze persoon aanloopt bij dagelijkse situaties. Ook ervaar je hoe andere mensen op je reageren en hoor je wat iemand met dementie denkt.

De dementiebril is ontwikkeld voor de naasten van mensen met dementie. Door even mee te maken wat iemand met dementie elke dag ervaart, kunnen zij hun dierbare beter leren begrijpen. Bij de bril hoort een driedelige online training. In de training worden de situaties uit de film toegelicht en leer je hoe je hier mee om kunt gaan. Als je weet hoeveel onbegrip je naaste tegenkomt en snapt waar hij of zij tegenaan loopt bij alledaagse handelingen, kun je beter voor je naaste zorgen.

Vanaf maandag 19 februari kunnen belangstellenden op elke derde maandag van de maand kennismaken met de dementiebril. Een sessie duurt 40 minuten, inclusief een voor- en een nagesprek met medewerkers van SWOVE (Stichting Welzijn Ouderen Veldhoven). Ook ontvang je een code voor de online training. Voor Veldhovense mantelzorgers van mensen met dementie is de activiteit gratis, andere geïnteresseerden betalen een vergoeding.

• Data: maandag 19 februari (volgeboekt), 4 maart (volgeboekt), 18 maart, 15 en 29 april, 13 en 27 mei, 3 en 17 juni 2024
  • Tijd: tussen 13.00 en 15.00 uur
  • Locatie: de Bibliotheek Veldhoven
  • Prijs: gratis voor Veldhovense mantelzorgers van mensen met dementie, vergoeding voor andere belangstellenden