Duik met een boek de zomer in!

23 juli 2021 t/m 11 september 2021

Kosten: Gratis

Vóór de zomervakantie ontvingen ruim 1.100 Veldhovense leerlingen het vakantie-doe-boekje van het zomerleesproject van de Bibliotheek Veldhoven: ‘Duik met een boek de zomer in!’ Het project is bedoeld om het leesniveau tijdens de vakantie op peil te houden.

Hoe zorgen we ervoor dat het leesniveau van de leerlingen, waar het hele schooljaar hard aan is gewerkt, op niveau blijft in de zomervakantie? Dat is de vraag waar veel basisscholen elk jaar weer voor staan. Daarom heeft de Bibliotheek Veldhoven samen met de Veldhovense basisscholen een leuk zomerleesproject opgezet, dat ervoor zorgt dat kinderen blijven lezen in de vakantie.

Vakantie-doe-boekje

Hierin staan spelletjes, puzzels, een leesbingo en kinderen noteren in het boekje welke boeken ze in de zomervakantie hebben gelezen. Als ze het ingevulde boekje laten zien in de Bibliotheek, ontvangen ze een sticker per gelezen boek. Kinderen die vijf of meer boeken hebben gelezen, maken bovendien kans op een 'Lekker lezen pakket'.

Geen vakantie-doe-boekje op school ontvangen? Vraag ernaar in de bieb (op=op) of download en print het via onderstaande knop.

Kinderen die nog niet kunnen lezen en schrijven mogen ook meedoen, hierbij kunnen ouders de voorgelezen boeken in het invulboekje noteren.

Hoe werkt het zomerleesproject?

1. Kinderen kunnen beginnen met lezen en invullen van het boekje vanaf het moment dat ze het invulboekje op school krijgen uitgedeeld.
  2. Vanaf vrijdag 23 juli (begin zomervakantie) tot en met zaterdag 11 september (zaterdag na de eerste schoolweek) krijgen de kinderen in de bieb voor elk gelezen boek een sticker. Neem daarvoor wel het invulboekje mee naar de Bibliotheek!
  3. Kinderen kunnen in totaal 13 boeken noteren en stickers verzamelen in het invulboekje. Om kans te maken op het 'Lekker lezen pakket', lezen zij vijf of meer boeken en melden ze zich hiervoor aan in de Bibliotheek.
  4. Na de zomervakantie kan op school aandacht besteed worden aan het zomerleesproject. Bewaar het boekje goed en neem het na de vakantie mee naar school!

Download en print het invulboekje