Demonstratie boekbinden

26 november 2022, van 11:00 tot 15:00 | Bibliotheek Veldhoven

Kosten: Gratis

Han Boswinkel geeft een demonstratie van het eeuwenoude ambacht boekbinden.

Han wilde graag boeken leren binden, omdat hij nog veel tijdschriften uit zijn jeugd had die hij graag ingebonden wilde bewaren. Tijdens de cursus ontdekte hij dat er veel meer mogelijk was dan simpel een stapel tijdschriften inbinden. De technische kant sprak hem aan. Hij volgde een aantal cursussen en kreeg steeds meer werk via mond-tot-mondreclame.

In de jaren '90 durfde Han Boswinkel het aan om er zijn beroep van te maken. Hij opende het atelier 'De Leydsche Boeckbinder' in het hartje Leiden. Behalve het handmatig inbinden van boeken, had Han ook veel restauratie-opdrachten. Han: "Het was afwisselend werk, van het inbinden van tijdschriften tot het restaureren van antieke bijbels, atlassen, of geliefde boeken met veel persoonlijke herinneringen."

Daarnaast gaf hij cursussen en workshops aan amateurboekbinders en ontwikkelde in samenwerking met het KVGO (Koninklijk Verbond van Grafische Ondernemingen) een beroepsopleiding voor professionele boekbinders. Na jarenlang met veel plezier in dit ambacht gewerkt te hebben, is Han inmiddels gepensioneerd, maar geeft nog anderhalve dag per week les in boekbinden, boekrestauratie en kartonnage bij het Eindhovens Stads Hobbycentrum (SHE) als vrijwilliger. "Het is een interessant en veelzijdig ambacht dat ik nog graag aan anderen doorgeef!", aldus Han Boswinkel, die in de Bibliotheek een demonstratie geeft.

Entree is gratis en aanmelden niet nodig.