Brabant in de Franse Tijd

16 april 2024, van 19:00 tot 21:30 | Bibliotheek Veldhoven

Kosten: € 5,- of gratis (leden Bibliotheek en Erfgoedhuis Veldhoven)

In 1794 begon voor Brabant de Franse Tijd, een relatief korte periode met veel veranderingen. Historicus Simon van Wetten vertelt er alles over tijdens deze lezing, georganiseerd door Erfgoedhuis Veldhoven.

De Franse Tijd in Brabant was een periode van 1794 tot 1813 waarin heel veel veranderde. En ook nog eens in een razend tempo, dat mensen in die tijd niet gewend waren! In alles werd de overheid opeens de regelende factor. Van de eerste pokkeninenting en het regelen van de huwelijksdag tot het verbod op katholieke processies en het optrekken van schuttergilden. Dit had natuurlijk grote gevolgen voor het dagelijkse leven van de mensen in Brabant.

De informatiehonger van de overheid leverde veel gegevens op, waardoor de levensgeschiedenis van onze voorouders in de Franse Tijd nauwkeurig vastgelegd is. De Franse tijd vormde dus in veel opzichten een breuk met het verleden. De Brabantse mensen aanschouwden alle veranderingen ongetwijfeld met verbazing. Iedereen die deze verbazing ook wil voelen, is van harte welkom bij deze lezing van het Erfgoedhuis Veldhoven.

De lezing wordt gegeven door Simon van Wetten. Hij is historicus, geschiedenisleraar, schoolleider, archiefmedewerker en gids.

Over Erfgoedhuis Veldhoven

De lezing wordt georganiseerd door Erfgoedhuis Veldhoven in samenwerking met de Bibliotheek Veldhoven. Het doel van Erfgoedhuis Veldhoven is het bevorderen van de belangstelling voor en kennis over de geschiedenis in het algemeen en van Veldhoven in het bijzonder. Daarnaast maakt Erfgoedhuis Veldhoven zich hard voor het beschermen en het behoud van het Veldhovens erfgoed. Ze doen dit met onder meer lezingen, cursussen, excursies en met de heemkamer, gevestigd in de Bibliotheek Veldhoven, waar allerlei informatie is verzameld.

• Entree: € 5,- of gratis voor leden van de Bibliotheek en Erfgoedhuis Veldhoven.
  • Graag van te voren aanmelden.
  • Aanmelden bij voorkeur via e-mail: info@erfgoedhuisveldhoven.nl onder vermelding van de naam, het aantal deelnemers en eventueel lidmaatschap van Erfgoedhuis Veldhoven of de Bibliotheek.
  • Aanmelden kan ook telefonisch: 06-549 43 196.