Verhalen over het gilde

4 mei 2022, van 15:00 tot 16:30 | Bibliotheek Veldhoven

Kosten: Gratis

Vaandrig Tinus Vogels en Keizer Gerard Heesterbeek, beiden in volledig gilde-ornaat, vertellen over de geschiedenis van het gilde.

Onder de naam ‘Veldhoven in Beeld’ presenteert de Bibliotheek Veldhoven elke vier maanden een nieuw thema op het grote aanraakscherm en bijpassende activiteiten. De maanden mei t/m augustus staan in het teken van de rijke historie van de gilden in Veldhoven.

Eén van de activiteiten zijn de verhalen over het gilde door Vaandrig Tinus Vogels en Keizer Gerard Heesterbeek van het Onze Lieve Vrouwe Gilde Zeelst. Zij vertellen onder meer over de rijke historie, de attributen en wedstrijden van het gilde.

Entree is gratis en aanmelden niet nodig.

Over het Onze Lieve Vrouwe Gilde

Het Onze Lieve Vrouwe Gilde tot Zeelst en Meerveldhoven zoals het gilde voluit heet is volgens overlevering opgericht in het jaar 1269. In deze 13e eeuw begeleide het gilde de pelgrims naar Meerveldhoven. Toen eeuwen later Zeelst een eigen parochie werd is het gilde verhuisd naar Zeelst. Het oudste tastbare bewijs is een zilveren schild uit het jaar 1619.

Met tamboers, vendeliers, bazuinblazers en kruisboogschutters neemt het gilde jaarlijks deel aan gildedagen en de kruisboogwedstrijden zoals de wedstrijd om het Veldhovense wisselschild. Ook staat het gilde midden in de samenleving door onder andere het opluisteren van jubilea van andere verenigingen uit Zeelst.

Om de drie jaar wordt op kermismaandag geschoten om de titel “Koning van het gilde”. Redelijk uniek is het dat het gilde ook een keizer heeft in de naam van Gerard Heesterbeek. Keizer ben je als je drie keer achter elkaar de titel van koning behaald wordt. Deze keizerstitel is voor het leven.

Op de eerste zondag van mei gaat het gilde te voet naar het Heilige Lof in de kerk van Meerveldhoven. Aansluitend wordt er een drankje genuttigd in de pastorietuin waarna de terugtocht begint naar Zeelst. Deze dag is tevens de opening van het seizoen. De zaterdag die het dichtst bij 10 mei ligt is de Patroonsdag. Op deze dag gaat het gilde na de koffietafel naar de kerk waarna de teeravond begint. Tijdens deze feestavond worden ook de jubilarissen gehuldigd.
Ook bij de herdenking van de oorlogsslachtoffers van Zeelst op 17 september is het gilde prominent aanwezig.

Op de woensdagavonden heeft het gilde haar verenigingsavond op het gildeterrein aan de Blaarthemseweg in Zeelst. In de wintermaanden wordt in het gildegebouw onder andere gekaart (katten) maar vooral gebuurt en een biertje gedronken. In de zomermaanden is op deze woensdagavonden jeu de boules competitie en kruisboog- en geweer competities.

Het Onze Lieve Vrouwe Gilde Zeelst is geen schuttersgilde zoals zovelen in deze omgeving maar is een broederschap. Dit broederschap staat hoog in het vaandel. Samen iets doen, samen erop uit trekken en elkaar helpen als dat nodig is.