Veldhoven in Beeld: Oorlog in Veldhoven

12 september 2022 t/m 31 december 2022 | Bibliotheek Veldhoven

Kosten: Gratis

Onder de naam ‘Veldhoven in Beeld’ presenteert de Bibliotheek Veldhoven elke vier maanden een nieuw thema op het grote aanraakscherm. De maanden september t/m december staan in het teken van de Tweede Wereldoorlog in Veldhoven.

De Veldhoven in Beeld-tafel is een groot, interactief aanraakscherm, ook wel ‘multitouchtable’ genoemd, dat door het comité Veldhoven 100 aan de Bibliotheek Veldhoven is geschonken ter ere van het eeuwfeest van de gemeente. De tafel bevat historische foto’s en filmpjes van en bijbehorende informatie over Veldhoven.

Voor de samenstelling en inhoud werken de medewerkers van de Bibliotheek nauw samen met de medewerkers en vrijwilligers van Museum ’t Oude Slot en Erfgoedhuis Veldhoven. In het museum is eenzelfde soort scherm te vinden, waardoor de presentaties uitgewisseld kunnen worden. Ook andere lokale organisaties, bedrijven en verenigingen zijn betrokken bij de samenstelling van de wisselende thema’s. Bibliotheekbezoekers krijgen zo een mooi beeld van de geschiedenis, het heden en de toekomst van Veldhoven.

Bombardement in Zeelst

Vanaf september t/m december komen Bibliotheekbezoekers via Veldhoven in Beeld meer te weten over de Tweede Wereldoorlog in Veldhoven. Speciale aandacht is er voor de slachtoffers van het bombardement in Zeelst op 17 september 1944, de eerste dag van operatie Market Garden.

Dwangarbeiders

Ook is er aandacht voor de Veldhovenaren die gedwongen werden te werken in de Mauser wapenfabriek in Oberndorf tussen 1942 en 1945. Het ging hier voornamelijk om sigarenmakers van Duc George en Velasques. De kerk schatte het gevaar op zedelijk verval hoog in. Daarom ging er een priester mee en werd voor vertrek een retraite in de (oude) kerk van Meerveldhoven gehouden. Op de foto staat een groep van deze dwangarbeiders uit Veldhoven.

De presentatie op de Veldhoven in Beeld-tafel is tijdens de openingsuren van de Bibliotheek Veldhoven doorlopend te bekijken. Entree is gratis en aanmelden niet nodig.

Meer informatie over Veldhoven in Beeld