Veldhoven in Beeld: 100 jaar Rood-Wit

1 mei 2024 t/m 1 september 2024 | Bibliotheek Veldhoven

Kosten: Gratis

Presentatie ter ere van het 100-jarig jubileum van de Veldhovense voetbalvereniging Rood-Wit.

Onder de naam ‘Veldhoven in Beeld’ presenteren de Bibliotheek, Erfgoedhuis Veldhoven en Museum 't Oude Slot een paar keer per jaar een nieuw thema op het grote, interactieve scherm ('multitouchtable') in de bieb. Zo komen jong en oud op een leuke en laagdrempelige manier in aanraking met de rijke historie van Veldhoven.

Van mei tot september staat het scherm onder andere in het teken van '100 jaar Rood-Wit'. De presentatie is tijdens openingsuren te bekijken en zelf te bedienen op de multitouchtable in de Bibliotheek Veldhoven. Bezoekers zien onder meer historische foto's uit de beginjaren en van de verschillende sportaccommodaties, de huidige elftallen en gebeurtenissen uit een eeuw Veldhovens voetbal.

1931 - Rood-Wit 1 op de zandvlakte aan de Gildestraat.

1937 - Zoals in die tijd gebruikelijk had het elftal geestelijke ondersteuning van de kapelaan. De keeper draagt een fraaie witte broek, en de scheids (rechts) een luchtig sportcolbert met bies.

1976 - In 1971 doet het damesvoetbal zijn intrede bij Rood-Wit. Niet zonder succes: vijf jaar later al ontvangt Edith Ramakers een uitnodiging uit Zeist voor het Nederlandse Damesteam.

2023 - Rood-Wit JO17-1 (Jeugd onder 17) wordt het eerste seizoen in de 7edivisie meteen kampioen.

2023 - In 2019 start Rood-Wit met de 'Specials': voetbal voor kinderen en jong volwassenen met een motorische en/of verstandelijke beperking. Inmiddels zijn er ongeveer 20 spelers en speelsters en speelt een team in de G-competitie van het district voor de jeugd.

Oudste voetbalvereniging van Veldhoven

In 2024 bestaat S.V. Rood-Wit Veldhoven 100 jaar! Dat jubileum wordt gevierd in het Pinksterweekend op Sportpark De Korze. Op de multitouchtable is een uitgebreid overzicht te zien uit het fotoarchief van de oudste voetbalvereniging van Veldhoven. Historische foto's uit de beginjaren en van de verschillende sportaccomodaties, de huidige elftallen en gebeurtenissen uit een eeuw Veldhovens voetbal.

Een groepje 15-16-jarigen start de voetbalclub in 1924 op een veld in Zonderwijk, dat voor 90 gulden per jaar kan worden gehuurd. In 1929 wordt dat veld verruild voor een veld aan de Gildestraat. Na een fusie met de andere dorpsclub Sparta behaalt Rood-Wit in 1934 haar eerste kampioenschap. Na de Tweede Wereldoorlog (waarin de club nauwelijks aan voetballen toekwam) groeit de club, op een nieuw veld met een kleedlokaal aan de toenmalige Zwembadweg, naar het huidige Rood-Wit. In het 'Gloriejaar' 1957 worden het 1e, 2e en 3e elftal alledrie kampioen!

In 1965 werd sportpark De Korze geopend. Dat moet in de jaren '90 wijken voor de nieuwe wijk Pegbroeken. Rood-Wit verhuist naar het huidige sportpark, dat inmiddels is voorzien van een kunstgrasveld. In 2002 promoveert Rood-Wit naar de 2e Klasse KNVB en in 2012 verrassend naar de 1e Klasse. Het verblijf in de 1e klasse is van korte duur. Het eerste elftal degradeert twee keer op rij. In jubleumjaar 2014 wordt Rood-Wit glansrijk kampioen en promoveert weer naar de 2e Klasse.

Inmiddels is Rood-Wit uitgegroeid tot een levendige club met tal van nevenactiviteiten zoals een zaalvoetbaltoernooi op 3e kerstdag, het Specials-team van kinderen met een beperking, de 60+ OldStars die wandelvoetbal spelen, het jaarlijkse jeugdkamp in de zomervakantie en de samenwerking met FC Robinstijn dat kinderen de dag van hun leven laat beleven met een meet & greet of een kijkje achter de schermen bij de club.

Website Rood-Wit Veldhoven