KennisMakers: Vrouwen en slavernij

19 augustus 2022, van 14:00 tot 15:30 | Bibliotheek Veldhoven

Kosten: Gratis, aanmelden

Aan de hand van twee vrouwen schetst Hilde Neus het leven in de koloniale slavernijsamenleving, waardoor er een goed beeld ontstaat van het Suriname in de achttiende eeuw.

Hilde Neus vertelt over het leven van twee heel verschillende vrouwen in Suriname in de achttiende eeuw: een plantagehoudster en een slavin. De plantagehoudster is Susanne du Plessis, over wie Hilde ook een boek heeft geschreven. Tijdens het onderzoek naar deze vrouw rezen bij Hilde allerlei vragen over de positie van de vrouw in Suriname. Waren bepaalde handelingen zoals jong trouwen, huwelijkse voorwaarden, scheiden, rechtszaken en financieel beheer van een plantage of het hebben van slaven specifiek voor Susanna, of golden die ook voor andere vrouwen? Deze levensloopaspecten van vrouwen in Suriname komen ter sprake.

Het levensverhaal van de tweede vrouw, de slavin Caatje van Heijne, is een voorbeeld van hoe verregaand de gevolgen van de slavernij voor een vrouw konden zijn. Caatje kreeg drie kinderen van de zoon van haar slavenmeester en hij kocht hen allen vrij. Haar positie in de samenleving maakte het voor haar kinderen mogelijk om gerespecteerde leden van de gemeenschap te worden.

Over Hilde Neus

Hilde Neus is in 1960 in Veldhoven geboren en woonde daar tot haar 23ste. Ze bezocht het Anton van Duinkerkencollege in Veldhoven. Na jarenlang in het onderwijs werkzaam te zijn geweest, is ze nu werkzaam op de Anton de Kom Universiteit van Suriname, als redacteur bij het Instituut voor Maatschappijwetenschappelijk Onderzoek. Haar belangstelling gaat vooral uit naar Surinaamse geschiedenis en literatuur, waar ze veel over schrijft. In 2003 publiceerde ze ‘Susanna du Plessis. Portret van een slavenmeesteres’ en ze schreef mee aan diverse andere studies. Enkele recente artikelen zijn over seksualiteit in Suriname en over gekleurde vrouwen verwikkeld in een rechtszaak tegen de burgerwacht. Momenteel doet ze promotieonderzoek naar vrije vrouwen in Suriname in de achttiende eeuw.

• Entree is gratis, je dient je wel van tevoren aan te melden.

Over KennisMakers

Deze activiteit is onderdeel van het project KennisMakers van de Bibliotheek Veldhoven. Heb jij ook een jarenlange passie die je graag wilt delen met anderen? Specifieke kennis op een bepaald gebied die ook voor anderen boeiend kan zijn? Ga dan de uitdaging aan om als KennisMaker in de Bibliotheek anderen te laten delen in jouw kennis.