KennisMakers: Herenboeren

18 april 2023, van 19:00 tot 20:30 | Bibliotheek Veldhoven

Kosten: Gratis, aanmelden

Herenboeren is een groeiende beweging van burgers die weer betrokken willen zijn bij hun eigen voedselproductie.

In heel Nederland zijn inmiddels 14 werkende Herenboerderijen, waarvan vier in Noord-Brabant. Een groep inwoners van Eindhoven, Veldhoven en omstreken wil in de omgeving van Veldhoven ook zo’n Herenboerderij van de grond krijgen. Wat houdt een Herenboerderij in en hoe functioneert het?

Katrien Verberne is inwoner van Veldhoven en voorzitter van de coöperatie Hovense Herenboeren. Samen met een groep zogenaamde kartrekkers is ze op zoek naar geschikte grond en voldoende leden om een Herenboerderij te starten. Op dit kleinschalig, gemengd bedrijf worden groenten, fruit, eieren en soms ook vlees geproduceerd voor de leden op zo’n manier dat de gezondheid van bodem en natuur op de plek wordt gerespecteerd en zelfs verbeterd.

In deze lezing gaat Katrien dieper in op de kernwaarden waarop de beweging Herenboeren is gebaseerd, op hoe een Herenboerderij functioneert en wat een Herenboerderij kan betekenen voor haar leden en de omgeving.

• Entree is gratis, je dient je wel van tevoren aan te melden.

Over KennisMakers

Deze activiteit is onderdeel van het project KennisMakers van de Bibliotheek Veldhoven. Heb jij ook een jarenlange passie die je graag wilt delen met anderen? Specifieke kennis op een bepaald gebied die ook voor anderen boeiend kan zijn? Ga dan de uitdaging aan om als KennisMaker in de Bibliotheek anderen te laten delen in jouw kennis.

Meer informatie KennisMakers