KennisMakers: Ecohuis en duurzaamheid

14 februari 2023, van 19:00 tot 20:30 | Bibliotheek Veldhoven

Kosten: Gratis, aanmelden

Bouwen met veel tijd maar weinig geld: Peter Simons laat je kennismaken met het ecohuis en vertelt hoe deze manier van bouwen bijdraagt aan duurzaamheid.

Onze huidige maatschappij botst tegen verschillende grenzen aan. Is er een oplossing die aan alle problemen tegelijk een einde maakt? En hoe ziet dat er dan uit?

Sinds 2014 is boomverzorger Peter Simons zijn huis van strobalen, hout en leem aan het bouwen. Het huis wordt gebouwd met lage kosten, eenvoudige technieken en toch comfortabel. Hij gebruikt veel tweedehands hout en leem. Door te schaven en schuren kan hij oude vloeren of dakbeschot weer een nieuw leven geven. Hoewel het meer werk om zulke materialen te gebruiken, geeft het hem meer voldoening.

Er zit een lang verhaal achter het waarom van het hele project. De rode draad ervan is dat hij minder afhankelijkheid wil zijn van ‘anonieme derden’, zoals energiebedrijven, overheden en vooral banken. Steekwoorden zijn dan ook veerkracht, sociale cohesie, vrijheid en verantwoordelijkheid.

In deze KennisMakers-lezing neemt Peter je mee in het traject van de bouw en alle achtergronden ervan. Foto’s van het bijzondere huis illustreren het verhaal.

Lees hier het verhaal van Floortje Naar Het Einde Van De Wereld.

• Entree is gratis, je dient je wel van tevoren aan te melden.

Over KennisMakers

Deze activiteit is onderdeel van het project KennisMakers van de Bibliotheek Veldhoven. Heb jij ook een jarenlange passie die je graag wilt delen met anderen? Specifieke kennis op een bepaald gebied die ook voor anderen boeiend kan zijn? Ga dan de uitdaging aan om als KennisMaker in de Bibliotheek anderen te laten delen in jouw kennis.