KennisMakers: Mijn avonturen in de zorgjungle

19 juni 2023, van 14:00 tot 15:30 | Bibliotheek Veldhoven

Kosten: Gratis na aanmelding

Johan Foliant kreeg in 2007 de diagnose ALS en vertelt op energieke en humoristische wijze over zijn ervaringen met de zorgverlening en de boeken die hij daarover schreef.

Johan Foliant en Marieke Meischke zijn de auteurs van de, op waarheid gebaseerde, roman 'Alfons Alsema Draaft Door' uit 2019. Drie jaar later verscheen het vervolg, 'Alfons Alsema Denkt Door,'. Bitterzoete verhalen over hoop, humor en hartstocht in de ruwe werkelijkheid van leven met een ongeneeslijke ziekte.

In 2007 krijgt Johan de diagnose ALS. Hij heeft het geluk dat het verloop van deze progressieve spierziekte bijzonder langzaam is. Noodgedwongen maakt hij kennis met de zorgverlening in Nederland en ontdekt dat hij op zichzelf is aangewezen.

Aan de hand van het personage Alfons Alsema en passages uit de boeken, wordt tijdens deze interactieve lezing de chaos in de zorgverlening zichtbaar gemaakt. Johan, als bijzonder ervaringsdeskundige, deelt de ervaringen die hij opdeed tijdens zijn avontuurlijke zorgjungle-survivaltocht. Op energieke wijze gaat hij graag hierover in gesprek met de aanwezigen.

Meer informatie over de boeken en over leven met ALS is te vinden op alfonsalsema.nl.

• Entree is gratis, wel vooraf even aanmelden via onderstaande knop.

Over KennisMakers

Deze activiteit vindt plaats in het kader van het project KennisMakers. Heb je een jarenlange passie die je graag wilt delen met anderen? Specifieke kennis op een bepaald gebied die ook voor anderen boeiend zou kunnen zijn? Oftewel, ben jij een KennisMaker? Dan kun je nu samen met de Bibliotheek jouw kennis delen met anderen.