Joost Oomen

8 februari 2023, van 20:00 tot 22:00 | Bibliotheek Veldhoven

Kosten: € 12,50 / € 10,- (Bibliotheekleden) incl. consumptie

De vrolijkste schrijver en dichter van Nederland komt naar Veldhoven! In de Bibliotheek wordt Joost geïnterviewd door Mark van der Linden.

Joost Oomen (De Bilt, 1990) debuteerde in 2011 met de dichtbundel 'Vliegenierswonden'. Na een tweede bundel en een novelle verscheen in 2020 zijn bejubelde ­debuutroman 'Het Perenlied' bij uitgeverij Querido. Prompt riep de Volkskrant hem uit tot literair talent van 2021. Bij het grote publiek is Oomen vooral ­bekend van de kennisquiz De Slimste Mens, waar hij in 2021 als derde eindigde. Hij trad als dichter op van Pisa tot Parijs en van Lowlands tot Oerol en schrijft columns in het Dagblad van het Noorden en de Leeuwarder Courant. Daarnaast is hij onder meer organisator van Kantoorpoëzie en schrijfdocent voor het basis- en voortgezet onderwijs.

Joost Oomen is een groot voorstander van vrolijke literatuur, want verdrietige is er naar zijn mening al genoeg. Met zijn debuutroman leverde hij bewust een ‘jubelend blij boek’ af. Ook zijn boek 'Visjes' (uitgeverij Querido, 2022) is opgewekt van aard. 'Visjes' is een waargebeurd reisverslag tegen de achtergrond van de coronacrisis. Het is een lofzang op Italiaanse eilanden en het logboek van een artistiek avontuur waarin Joost wil bewijzen dat vissen gevoel hebben voor poëzie.

Speels en verrassend

Joost wordt in de Bibliotheek Veldhoven geïnterviewd door Mark van der Linden (Knegsel, 1992), eigenaar van De Literaire Speelgoedwinkel en evenals Joost groot voorstander van meer plezier in de letteren. Mark beschouwt de literatuur als een oneindig grote speeltuin, waarin je altijd terecht kunt.
Als Literaire Speelgoedwinkel doet hij niets liever dan die speeltuin promoten. Hij brengt literatuur op een speelse manier onder de aandacht. Dat belooft een verrassende en vooral vrolijke avond!

• Entree € 12,50 / € 10,- (Bibliotheekleden) inclusief consumptie.
  • Kaarten verkrijgbaar in de Bibliotheek (+ € 1,- administratiekosten) of online (geen administratiekosten).
  • Tickets hoeven niet geprint te worden, we werken met een namenlijst.

Kaarten kopen

In de Bibliotheek