Ivo van de Wijdeven: De macht van het verleden

21 maart 2023, van 20:00 tot 22:00 | Bibliotheek Veldhoven

Kosten: € 5,-

Historicus en analist Ivo van de Wijdeven geeft een kijkje in het brein van machthebbers zoals Vladimir Poetin en Xi Jinping.

Vladimir Poetin houdt van geschiedenis. Zijn vurige redevoeringen zitten er vol mee. Velen verklaren hem voor gek, maar in vaardige handen is het verleden een wapen zonder weerga. Xi Jinping, Recep Tayyip Erdogan en andere ambitieuze leiders weten dat ook en maken er sluw gebruik van. Dat gebeurt wereldwijd. Ook in het Westen.

In zijn boek 'De macht van het verleden' legt Ivo van de Wijdeven haarfijn uit hoe politici en potentaten de geschiedenis gebruiken. Daarmee geeft hij tevens inzage in de diepere drijfveren van machthebbers. Hun visie op het verleden stuurt hun handelen in het heden. De macht van het verleden werkt twee kanten op. Hoogste tijd om die macht onder de loep te nemen.

Ivo van de Wijdeven is historicus en analist. Hij adviseerde jarenlang de minister-president en voorziet media als RTL Nieuws, VPRO OVT, NRC, Historisch Nieuwsblad en Clingendael Spectator van heldere uitleg. Eerder schreef hij 'De rafelranden van Europa', 'De spoken van Visegrád' en 'De nieuwe rafelrand van Europa'. In 2019 mochten we Ivo al een keer verwelkomen in de Bibliotheek Veldhoven, waar hij het publiek mateloos wist te boeien en het gesprek met het publiek niet schuwde. Een goede reden om hem met zijn nieuwe boek opnieuw uit te nodigen.

Na afloop van de lezing is er de mogelijkheid om een boek van hem te kopen en te laten signeren.

• Entree € 5,-.
  • Kaarten verkrijgbaar in de Bibliotheek (+ € 1,- administratiekosten) of online (geen administratiekosten) via onderstaande knop.

Koop kaarten

Gedrukte boeken in de bieb

E-books in de online Bibliotheek