Herinneringswandeling

Vrijdag 20 september 2024, van 10:30 tot 12:00 | Start bij kapel op de Brink in Zandoerle

Kosten: Gratis na aanmelding

Geboren en getogen Oerlenaar Tiny Leijten van het Erfgoedhuis vertelt mooie verhalen over het heden en verleden van bijzondere plekken in Zandoerle.

Op zaterdag 21 september is het Wereld Alzheimer Dag. Rondom deze datum is er wereldwijd op allerlei manieren aandacht voor de ziekte dementie. In Veldhoven organiseren SWOVE, Erfgoedhuis Veldhoven en de Bibliotheek Veldhoven op vrijdag 20 september een herinneringswandeling.

Over dementie

Hoe ouder je wordt, hoe groter de kans dat je zelf of in je omgeving te maken krijgt met dementie. In ons land zijn bijna 300.000 mensen getroffen door de ziekte en dit aantal zal toenemen naar meer dan een half miljoen mensen in 2040. In Veldhoven wordt in deze periode een stijging verwacht van 800 naar 1500 mensen met de diagnose dementie. De impact op patiënten en hun mantelzorgers is enorm. Het is dan ook belangrijk dat dementie bespreekbaar is en uit de taboesfeer blijft. Met de wandeling willen SWOVE, Erfgoedhuis Veldhoven en de bibliotheek hieraan bijdragen. In de tocht wordt de tijd van nu via aansprekende verhalen verbonden met de tijd van vroeger, waaraan mensen met dementie vaak de meest levendige herinneringen hebben.

De wandeling is een initiatief voor mensen met dementie en hun mantelzorgers, maar iedereen die het leuk vindt om mee op pad te gaan is welkom. De activiteit start op vrijdag 20 september om 10.30 uur bij de kapel op de Brink in Zandoerle met een kop koffie en uitleg over de activiteit. De tocht begint om 10.45 uur en duurt anderhalf uur. Meedoen is gratis.

Meedoen is gratis. Aanmelden kan telefonisch of via e-mail: