Boekenweekgeschenken door de jaren heen

1 maart 2024 t/m 1 april 2024 | Bibliotheek Veldhoven

Kosten: Gratis

Expositie van de verzameling Boekenweekgeschenken van Marti Nederpel.

Ter ere van de Boekenweek (16 t/m 24 maart) kun je de hele maand maart een expositie van Boekenweekgeschenken bewonderen. Het Boekenweekgeschenk wordt sinds 1930 jaarlijks uitgegeven door Stichting CPNB (m.u.v. 1931 en de bezettingsjaren).

Marti: "In mijn verzameling ontbreken alleen de eerste zeven uitgaven en die van 1946. Het is mooi om te zien dat de boekjes een aantal jaren na elkaar dezelfde uitstraling hebben. Bijvoorbeeld eind jaren '30 wat dikkere boekjes met steeds drie verhalen van verschillende schrijvers. Na de Tweede Wereldoorlog verscheen een serie dunne boekjes met een prijsvraag door wie het boek geschreven zou kunnen zijn. Er was dan keus uit een tiental schrijvers. Dan volgen nog drie heel mooi gebonden boekjes eind jaren '50 en een serie pockets in de jaren '60.

De geschenken uit de jaren '70 hebben diverse stijlen, met onder meer protestprenten en waarin geschopt wordt tegen heilige huisjes. Een mooi tijdsbeeld geeft ook de uitgave Even geduld a.u.b. uit 1977 waarin schrijvers hun negatieve visie geven op de televisie. Uiteraard bedoeld om mensen weer aan het lezen te krijgen!

Het kleinste boekje is uit 1983: Soms denk ik weleens bij mezelf... van Wim Kan. In 1994 mag Hella Haasse voor de derde keer het geschenk schrijven, Transit. Eerder schreef ze in 1959 Dat weet ik zelf niet en in 1948 Oeroeg. In 2001 mag voor het eerst een niet-Nederlandstalige schrijver het Boekenweekgeschenk schrijven: Salman Rushdie schrijft Woede. En voor de Boekenweek van dit jaar schrijft zelfs een hele familie (Chabot) het Boekenweekgeschenk getiteld Gezinsverpakking."

De expositie is de hele maand maart tijdens openingstijden te bewonderen in de vitrinekasten in de Bibliotheek Veldhoven.

Help Marti’s verzameling compleet te maken

Marti is nog op zoek naar de eerste zeven uitgaven van het Boekenweekgeschenk (1930 t/m 1937, m.u.v. 1931), de uitgave van 1946 en de Turkse vertaling van De brug van Geert Mak uit 2007. Mocht je één van deze exemplaren thuis hebben en aan Marti willen schenken, laat het ons dan weten! Bel naar de bieb: 040-2532901 of mail info@bibliotheekveldhoven.nl of laat je contactgegevens achter in de bieb.

Meer informatie over en een overzicht van alle Boekenweekgeschenken

Meer informatie over de Boekenweek 2024