Amnesty-actie: Iraanse demonstranten

31 mei 2023, van 13:30 tot 16:00 | Bibliotheek Veldhoven

Kosten: Gratis

Leden van Amnestygroep Veldhoven vragen aandacht voor het lot van Iraanse demonstranten, die dreigen te worden geëxecuteerd.

Wat heel onschuldig lijkt, is soms strafbaar in Iran. Zo kun je een celstraf krijgen als je danst op straat, is de hoofddoek verplicht en loop je het risico op de doodstraf als je gaat demonstreren.

In Iran wordt massaal gedemonstreerd uit woede over ongelijkheid, corrupte politici en de achterstelling van vrouwen. Duizenden mensen zijn inmiddels aangeklaagd omdat ze demonstreerden. Velen zijn gemarteld. De autoriteiten grijpen keihard in. Ze eisen de doodstraf tegen tientallen demonstranten, onder wie minderjarigen. Maar de protesten gaan onverminderd door. Iraniërs zetten alles op het spel om op te staan voor vrijheid en gelijke rechten.
Sinds december zijn er al minstens vier demonstranten geëxecuteerd. Van tientallen anderen kan elk moment het doodvonnis worden voltrokken.

Amnesty-actie

Op woensdag 31 mei staan leden van Amnestygroep Veldhoven van 13.30 tot 16.00 uur met een petitielijst in de bibliotheek om aandacht te vragen voor deze mensenrechtenschendingen. Met jouw handtekening roep je het Hoofd van de Rechterlijke Macht van Iran op om de demonstranten niet te executeren.

Amnesty Veldhoven