Pubers achter hun schermen

7 november 2022, van 19:30 tot 21:00 | Bibliotheek Veldhoven

Kosten: Gratis, aanmelden

Waarom is het voor pubers zo moeilijk om een game weg te leggen? Waarom scrollen ze steeds door naar weer een volgend filmpje op TikTok?

Aletta Smits geeft op een boeiende manier een kijkje in het brein van een puber. Een brein dat voor veel volwassenen onbegrijpelijk is. Op een cabaret-achtige manier neemt zij haar publiek mee in de belevingswereld van een puber.

Inhoud lezing

Tijdens de lezing komen onder andere de volgende vragen aan de orde:

• Wat gebeurt er met pubers als ze gamen? Waarom raakt de ene puber eerder verslaafd dan de andere?
  • Welke vaardigheden leert een kind tijdens het gamen? Zijn dat ook vaardigheden die je in het gewone leven goed kunt gebruiken?
  • Wanneer moet je je zorgen maken?
  • Hoe kun je ervoor zorgen dat je kind niet teveel gamet?

Voor wie?

De lezing is interessant voor (groot)ouders/verzorgers, pedagogisch medewerkers, professionals in het onderwijs en de (gezondheids)zorg, leerkrachten, docenten en andere jeugdprofessionals.

Bij deze lezing is het ook fijn als ouders hun puber(s) meenemen.

Samenwerking

De lezing wordt georganiseerd door Cordaad Welzijn in samenwerking met de Bibliotheek Veldhoven.

Praktische informatie en aanmelden

• De lezing is van 19.30 tot 21.00 uur, inloop met koffie/thee vanaf 19.00 uur.
  • Entree is gratis, je dient je wel van tevoren aan te melden.
  • Aanmelden kan door een mailtje te sturen naar Ilona: IlonaHendriks@cordaadwelzijn.nl.

Over Aletta Smits

Aletta wilde eigenlijk cabaretier worden maar ze kan niet zingen. Dat is maar goed ook, want presentaties geven vindt ze mooi werk en ze prijst zich elke keer gelukkig als ze voor een zaal mag staan om over het puberbrein te vertellen.
Ze studeerde Engels en heeft les gegeven op diverse middelbare scholen. Aletta Smits geeft naast haar lezingen les op de Hogeschool Utrecht, waar ze ook als onderzoeker werkzaam is.

Week van de Mediawijsheid

De activiteit wordt aangeboden in het kader van de Week van de Mediawijsheid. Tijdens deze week wordt aandacht gevraagd voor kritisch, leerzaam en vooral positief mediagebruik.

Bekijk alle activiteiten