Week van Lezen en Schrijven: Nafiss Nia

8 september 2020, van 19:00 tot 21:00

Kosten: Gratis na aanmelding

Schrijfster Nafiss Nia deelt haar persoonlijke ervaringen en gedachten rondom het thema 'vrijheid en onvrijheid' en vertelt over haar kennismaking met Nederland. Met de mensen, de cultuur en vooral ook de taal.

Deze avond met Nafiss is georganiseerd in het kader van de Week van Lezen en Schrijven, een initiatief van Stichting Lezen en Schrijven. Deze week vindt plaats van maandag 7 t/m zondag 13 september 2020. Op dinsdag 8 september wordt wereldwijd aandacht geschonken aan het belang van taalvaardigheid tijdens International Literacy Day.

Nafiss is één van de schrijvers die lezingen verzorgen onder de naam 'Auteurs voor vrijheid', een project van de Schrijverscentrale en het Nationaal Comité 4 en 5 mei. Elke lezing is een uniek persoonlijk verhaal rondom het thema: vrijheid en onvrijheid.

Over Nafiss Nia

Nafiss Nia is een Iraans-Nederlandse dichter, filmmaker, literaire vertaler, cultureel ondernemer en spreker op het gebied van diversiteit, film en poëzie. Ze studeerde Film, Moderne Perzische literatuur en Scenario en heeft drie dichtbundels geschreven en Perzische poëzie vertaald.

Haar eerste speelfilm 'Dance Iranian Style' gaat over een uitgeprocedeerde asielzoeker die zich in de straten van Amsterdam moet zien te redden. Nafiss schrijft nu het scenario voor haar tweede speelfilm, getiteld 'Die Middag'.

Nafiss is ook zakelijk en artistiek leider van Stichting Granate in Amsterdam. Deze stichting biedt biculturele filmmakers en woordkunstenaars meer zichtbaarheid en erkenning en bevordert culturele diversiteit en inclusiviteit in de Nederlandse film en literatuur.

De avond met Nafiss Nia is gratis toegankelijk, je dient je wel van tevoren aan te melden.

Deze activiteit is mede mogelijk gemaakt dankzij een bijdrage van het Lira Fonds en het Nationaal Comité 4 & 5 mei.