Kinderboekenweek 2020

30 september 2020 t/m 11 oktober 2020

Tijdens de Kinderboekenweek 2020 gaan we terug in de tijd. Boeken brengen geschiedenis tot leven, waardoor de wereld van vroeger tastbaar wordt.

Lees spannende verhalen over ridders, verplaats je in oorlogstijd of kom van alles te weten over de Oudheid. Je hebt geen tijdmachine nodig om andere tijden te ontdekken. Verken alle werelden van toen door het lezen van boeken!

Tijdens de Kinderboekenweek hebben we een aantal leuke en leerzame activiteiten in de Bibliotheek. Ook liggen de Kinderboekenkrant en Voorleesgids voor je klaar (op=op!).

Mad Science workshop: Ruimtevaarders

Wat zie je allemaal als je naar de lucht kijkt? Vogels, wolken en daar voorbij de zon, maan en sterren. Om daar te komen heb je een raket nodig die je naar de ruimte brengt. Maar dat gaat zomaar niet. Echte astronauten moeten leren over de ruimte en oefenen hoe het is om met een ruimtepak aan in een raket te reizen.

Mad Science workshop: Eenvoudige machines

Om het zware werk van de mens eenvoudiger te maken zijn we door de eeuwen heen machines gaan maken. En velen daarvan gebruiken we vandaag de dag nog steeds. Denk bijvoorbeeld aan het wiel, misschien wel de belangrijkste uitvinding ooit!

Kinderboekenkrant en Voorleesgids

De Kinderboekenkrant biedt voor 6 tot 12-jarigen een overzicht van de leukste boeken die er voor hen te vinden zijn. In de Voorleesgids vind je een grote selectie van de mooiste kinderboeken voor kinderen van 0-6 jaar oud. Een echte bewaargids!

de Kinderboekenkrant en de Voorleesgids zijn tijdens de Kinderboekenweek gratis verkrijgbaar in de bibliotheek. Op is op!

Kinderboekenweekgeschenk

Het Kinderboekenweekgeschenk 2020 is geschreven door Arend van Dam: De diamant van Banjarmasin. Op de bijrijdersstoel in de vrachtwagen van zijn vader vraagt Arend op een dag: "Pa, wie zijn wij eigenlijk? Waar komen we vandaan?" In dit boek probeert de schrijver zestig jaar later antwoorden te vinden op die vragen. In acht verhalen schrijft hij zich door de geschiedenis van Nederland heen. Het zijn verhalen over helden, gelukszoekers, vertrekkers en nieuwkomers. In al die verhalen vragen de hoofdpersonen zich af: "Wie ben ik? Waar wil ik zijn? Ben ik welkom?" Soms botst het en wordt de vraag gesteld: "Wie ben jij? Ik was hier eerst!" Ja, wie was hier eigenlijk het eerst?

Je krijgt het geschenk van 30 september t/m 11 oktober cadeau bij aankoop van ten minste € 10,- aan kinder- of jeugdboeken.

Prentenboek van de Kinderboekenweek

De maker van het Prentenboek van de Kinderboekenweek 2020, Tweeling, is Mylo Freeman. Robbie en Roef doen het liefst alles samen, dragen altijd dezelfde kleren en zijn allebei gek op ridders. Ze voelen zich helemaal een tweeling! Wanneer ze verkleed naar school mogen komen, hoeven ze niet lang na te denken: zij gaan natuurlijk allebei als ridder.Als ze na school een zandkasteel bouwen, pakt een meisje het schepje van Robbie af. Roef zegt dat ze dat niet moet doen. Maar even later doet ze het wéér! Dan blijkt het niet één meisje te zijn, maar twee. Ze zien er precies hetzelfde uit. En zij beweren een ECHTE tweeling te zijn.

Het prentenboek is vanaf de eerste dag van de Kinderboekenweek verkrijgbaar in de boekhandel voor € 7,25.

Bekijk de leestips van de Kinderboekenweek

Ga naar de website van de Kinderboekenweek