KennisMakers online: Ton Sliphorst

14 april 2021, van 14:00 tot 15:00

Kosten: Gratis, aanmelden

Ton Sliphorst, oud-docent geschiedenis, promoveerde in 2020 op het onderwerp historische demografie. Hij geeft online een lezing over het onderwerp van zijn proefschrift.

Ton Sliphorst nam in 2019 afscheid op het Veldhovense Sondervick College als docent geschiedenis. Hij promoveerde een jaar later aan de Radboud Universiteit Nijmegen op het onderwerp historische demografie. In het kader van KennisMakers geeft hij online een lezing over het onderwerp van zijn proefschrift.

Ton Sliphorst bestudeerde het aspect van sociale ongelijkheid, de verschillen in kansen van overleven in een wijk in zijn geboortestad 's-Hertogenbosch van 1814 tot 1903. Hij ontdekte dat de meeste stadsmensen stierven aan een infectieziekte, ook zijn eigen overgrootouders overleden aan cholera. Eén van de overgebleven kinderen was zijn overgrootvader.

Zijn onderzoek was een vervolg op een project met zijn leerlingen rond 1984. Hij fietste met de klassen naar het streekarchief, toen nog in Oirschot, en daar noteerden ze alle geboorten, huwelijken en sterfgevallen in de gemeente Veldhoven en Meerveldhoven van 1811 tot 1850. Sliphorst: "Met de computers van toen konden we zien dat onze voorouders gemiddeld niet oud werden en bovendien dat de kindersterfte heel hoog was. De helft van de overledenen was zelfs jonger dan tien jaar en bovendien stierven de meeste mensen aan infectieziekten! Het greep mijn leerlingen erg aan dat er zoveel kinderen overleden."

In zijn lezing legt Ton het verband tussen de ongekende verbetering van de overlevingskansen sinds de negentiende eeuw, in ’s-Hertogenbosch en in Veldhoven.

• Deelname is gratis na aanmelding.
  • In verband met de coronamaatregelen wordt deze activiteit online gehouden, via webinar Geek, op woensdag 14 april om 14.00 uur en op donderdag 15 april om 19.00 uur.
  • Het stellen van vragen is mogelijk via de chatfunctie van het webinar programma.
  • Na aanmelding ontvang je via e-mail een bevestiging en op de dag zelf een herinnering.

Over KennisMakers

Deze activiteit vindt plaats in het kader van het project KennisMakers. Heb je een jarenlange passie die je graag wilt delen met anderen? Specifieke kennis op een bepaald gebied die ook voor anderen boeiend zou kunnen zijn? Oftewel, ben jij een KennisMaker? Dan kun je nu samen met de Bibliotheek jouw kennis delen met anderen.

Interview met Ton Sliphorst in Veldhovens Weekblad

Foto Ton Sliphorst: (c) Bert Jansen, Veldhovens Weekblad.