Film en nabespreking: Wei

12 februari 2020, van 19:30 tot 22:00

Kosten: € 7,50, tickets via De Schalm

'Wei' is een documentaire van Ruud Lenssen waarin hij het dementie- en mantelzorgtraject van zijn ouders vastlegt. De film wordt vertoond in Theater de Schalm, na afloop is er een nabespreking met de regisseur in de Dementheek van de Bibliotheek Veldhoven.

Vader Jac heeft zijn eigen paradijsje gecreëerd: een hectare natuurgrond met paarden, kippen en moestuin. De wei is zijn levenswerk en Jac is vastberaden ervoor te blijven zorgen. Juist nu bij hem dementie is geconstateerd. De natuur en zijn dieren geven Jac troost en houvast in een steeds verwarrender bestaan. Moeder Ria ziet Jac’s achteruitgang met lede ogen aan. De zorgen voor haar man worden groter en ze moet steeds meer van haar eigen leven opgeven. Haar gevoelens van liefde en zorgzaamheid slaan regelmatig om in frustratie en eenzaamheid. Desondanks wil ze Jac thuis verzorgen, zo lang het kan. Maar terwijl Jac probeert vast te houden aan zijn paradijs komt een onvermijdelijk afscheid dichterbij. Wei is niet alleen een film over dementie en mantelzorg, maar tevens een liefdevol verhaal over de vergankelijkheid van het leven.

Ruud Lenssen

Na afloop van de documentaire is er een nabespreking met regisseur Ruud Lenssen in de Bibliotheek Veldhoven. Een gastvrouw van De Schalm begeleidt bezoekers naar de Bibliotheek, waar ze ook kennis kunnen maken met het initiatief Dementheek Veldhoven.

Ruud Lenssen is een Nederlandse documentairemaker, onder andere bekend van Wei (IDFA competitie 2019) en Kathem & Chris (winnaar Dioraphteprijs Nederlands Filmfestival 2010). Opgroeiend als verlegen jochie in een klein dorpje leerde Ruud Lenssen (Broekhuizenvorst, 1986) als vanzelfsprekend de kunst van het observeren. Maar pas op de kunstacademie wist hij hier echt uitdrukking aan te geven. De liefde voor het documentairegenre lag voor de hand. De lessen van zijn jeugd manifesteren zich in alle films van Ruud Lenssen, onder andere vanwege de observerende stijl. Maar ook door de keuze voor maatschappelijk relevante thema’s die hij op een bescheiden en persoonlijke manier verbeeldt. Vaak zijn het immers die persoonlijke verhalen die inzicht bieden hoe om te gaan met de grote vraagstukken des levens.

Deze avond is een samenwerking van de Bibliotheek Veldhoven, SWOVE en Theater de Schalm.

Meer informatie en kaarten