CityFest - Puur Cultuur: zaterdag

28 september 2019, van 13:00 tot 17:00

CityFest - Puur Cultuur is het gratis toegankelijke festival in Veldhoven tijdens het laatste weekend van september.

Op diverse locaties in het Citycentrum en bij de culturele partners Art4U, de Bibliotheek Veldhoven, Museum 't Oude Slot en Theater de Schalm genieten bezoekers van (muziek)optredens, theater en andere culturele activiteiten.

Openingstijden de Bibliotheek Veldhoven:

• Zaterdag 28 september: 10.30-17.00 uur (activiteiten van 13.00-17.00 uur)
  • Zondag 29 september: 13.00-17.00 uur (activiteiten van 13.00-17.00 uur)

De Bibliotheekactiviteiten op zaterdag:

Striptekenworkshops

4x tussen 13.00-17.00 uur | 8+ jaar
Striptekenfans opgelet! De Valkenswaardse striptekenaar Arjen Vriezekolk geeft tijdens CityFest diverse striptekenworkshops in de bieb. Arjen is een creatieve duizendpoot: hij illustreert, hij animeert, hij kleurt in... Maar hij tekent natuurlijk ook vooral heel mooie strips!
Zijn bekendste stripfiguur is ‘De Roestige Ridder’, een kleurrijke en vrolijke strip Tijdens CityFest leert hij je de basis van het striptekenen zodat je zelf aan de slag kun met je zelfverzonnen figuur en verhaal.
De striptekenworkshop duurt 60 minuten en start om 13.00, 14.30 & 16.00 uur.

Literaire Bingoshow

4x tussen 13.30-16.50 uur | alle leeftijden
Uniek in Veldhoven en de rest van de wereld: de Literaire Bingoshow! Met behulp van een klassieke bingomolen en de nodige hoeveelheid improvisatietheater testen bingomasters Mark en Nick jouw kennis van boeken en schrijvers uit. Een ludieke variant op de welbekende bingo, inclusief rijk gevulde prijzentafel. Wie weet rolt Gerard Reve wel uit de molen en ga je naar huis met een literaire citruspers!
Meld je op tijd voor een gratis bingokaart want vol is vol!
De Literaire Bingoshow duurt 20 minuten en start om 13.30, 14.30, 15.30 & 16.30 uur.

Opkikkeren met Christel

3x tussen 13.30-16.00 uur | peuters & kleuters
Even opkikkeren van alle drukte tijdens CityFest? Kom met je peuter of kleuter naar de activiteiten van Christel Lubse! Christel leest eerst een Kikker prentenboek voor en daarna zal ze met de kinderen enkele ontspanningsspelletjes doen vanuit het prentenboekverhaal zoals eenvoudige yogaoefeningen, een ademspelletje en een massagespelletje. Kom je ook?
13.30-14.00 uur: Kikker is Kikker
14.30-15.00 uur: Kikker en de horizon
15.30-16.00 uur: Kikker en de wind

Programmeren met de micro:bit

14.00-17.00 uur | vanaf 9 jaar
Wil je ook leren programmeren? Tijdens CityFest leert Nynke Wesseling je programmeren met de micro:bit. Maak op een leuke manier kennis met deze kleine computer en je komt erachter dat programmeren leuk en helemaal niet zo moeilijk is, iedereen kan het! Je kunt verschillende opdrachten maken en uiteraard mag je ook zelf je eigen gang gaan. Het programmeren doe je door verschillende blokjes code te slepen en zo kun je bijvoorbeeld een stopwatch maken of kun je je naam laten zien met de lampjes van de micro:bit.

Verhalen van Annie en Judie

3x tussen 14.00-16.30 uur | peuters & kleuters
Annie Mulder en Judie Jochemsen zijn dol op het vertellen en uitbeelden van verhalen en maken daarvan een interactief feestje voor jong en oud. Kom kijken, luisteren en vooral meedoen!
14.00-14.30 uur: Prinses op de erwt (Annie)
15.00-15.30 uur: Kareltje Kat (Annie)
16.00-16.30 uur: Het Winkelkarretje (Annie en Judie)

Grimeren

13.00-16.30 uur | alle leeftijden
Ga lekker op de grimestoel zitten en laat je verrassen door de vrolijke dames van Maskarada. Zij toveren jou in een mum van tijd om tot jouw favoriete boek- of sprookjesfiguur: een mooie prinses, stoere ridder, Dolfje Weerwolfje, Muis, Kikker, Superman of iets héél anders: jij mag het zeggen!

Fiepbus

13.00-17.00 uur | alle leeftijden | i.s.m. Theater de Schalm
Is het een bus? Of een kunstwerk? De Fiepbus is allebei! Dit rijdend kunstwerk is maar liefst 9,5 meter lang en meer dan 3,5 meter hoog! Op de benedenverdieping gaan kinderen in een doolhof op avontuur in de wereld van Fiep Westendorp. Ze vinden er allerlei spelletjes en bekende Fiepkarakters. Op de bovenverdieping nemen ze plaats op de bankjes om daar spelletjes te doen, te knutselen en nog veel meer... Komt dat zien op het Kinderplein voor de Bibliotheek!

Scouting Hertog Jan van Brabant

13.00-17.00 uur | alle leeftijden
De Veldhovense scouting Hertog Jan van Brabant bestaat 60 jaar. Geen betere plek om het jubileum te vieren dan op CityFest! Op het Kinderplein voor de bieb trakteren de scoutingleden je op allerlei leuke activiteiten. Kom kijken en meedoen!

Workshop Portretfotografie

13.00-17.00 uur | alle leeftijden
"Dat is me een portret!" is een veelgehoorde opmerking.
Nu heb je de kans om die opmerking om te zetten in daden! Leden van fotoclub Bellus Imago geven tijdens CityFest korte workshops waarin je leert hoe je een goede portretfoto maakt. Wat je nodig hebt, heb je waarschijnlijk al bij je, namelijk je mobiele telefoon! Wil je het liever met een spiegelreflexcamera proberen, dan kan dat ook.

Klikkende Reporters

13.00-17.00 uur | alle leeftijden
De klikkende reporters van Belllus Imago zijn tijdens Cityfest weer van de partij om mooie sfeerfoto's te maken, die na afloop te bewonderen zijn in de fotogalerij van de bieb.

Bekijk de Bibliotheekactiviteiten op zondag

Download het volledige Bibliotheekprogramma (PDF)

Ga naar de CityFest website