Amnesty-actie

13 november 2023, van 13:30 tot 16:00 | Bibliotheek Veldhoven

Kosten: Gratis

Leden van Amnestygroep Veldhoven vragen in de bibliotheek aandacht voor het lot van de Chinese activiste Sophia Huang.

De Chinese journaliste en #Me Too activiste Sophia Huang Xueqin zit al ruim 2 jaar vast omdat ze zou aanzetten tot ondermijning van de staat. Ze sprak met andere activisten over de onderdrukking in China en zij kwam op voor Chinese slachtoffers van seksuele intimidatie en geweld. Na haar arrestatie had ze meer dan een half jaar geen contact met haar familie of advocaat. Ze werd in die tijd mogelijk mishandeld. Het gaat slecht met haar gezondheid.

Aanklachten onder het mom van de nationale veiligheid worden vaak gebruikt door de Chinese overheid om advocaten, academici, journalisten en activisten te vervolgen.

Leden van Amnestygroep Veldhoven vragen in de bibliotheek aandacht voor het lot van Sophia Huang. Bezoekers kunnen een petitie ondertekenen waarmee de Chinese autoriteiten wordt opgeroepen om haar onmiddellijk vrij te laten.